Våra nya Lex moduler

Följ gärna Digital Fox på sociala medier!

Våra nya Lex moduler

Vi lanserar nu två specialanpassade tilläggsmoduler utvecklade för Lex Sarah och Lex Maria ärenden – ett perfekt komplement för er som redan använder DF RESPONS modul Avvikelsehantering. Läs mer om vårt system för avvikelsehantering via länken här.

Vad är Lex Maria?
Lex Maria är, genom Patientsäkerhetslagen, en lagstadgad skyldighet i Sverige inom området Hälso- och sjukvård. Skyldigheten innebär att vårdgivare inom sjukvården måste anmäla och utreda allvarliga vårdskador eller risker för vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Dessa kan avse ex felaktig läkemedelshantering.

Vad är Lex Sarah?
Lex Sarah är, genom bland annat Socialtjänstlagen, också en lagstadgad skyldighet i Sverige – och är avsedd specifikt för socialtjänst och LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshinder). Skyldigheten avser att rapportera och utreda om missförhållanden eller risk för missförhållanden – och omfattar alla som arbetar inom socialtjänst och LSS. En Lex Sarah anmälan kan avse ex vanvård eller eller bristande omsorg.

Skillnaden mellan Lex Maria och Lex Sarah?
Skillnaden mellan dessa två är alltså dels vem som omfattas av lagen, dess syfte samt vem som rapporterar.


Med modulerna får ni ett effektivt stöd i hela processen: från start och dokumentation till uppföljning av Lex Sarah- och Lex Maria-utredningar enligt gällande lagkrav. Varje utredning kan kopplas till ett eller flera avvikelseärenden, men det går också att initiera en helt fristående utredning. När arbetet är slutfört kan ni dessutom enkelt generera en Word-rapport, färdig att skicka med till IVO om det behövs.

Vill du veta mer om våra Lex moduler, kontakta oss på info@digitalfox.se så berättar vi mer!

Följ gärna Digital Fox på sociala medier!

Boka demo

Fyll i formuläret nedan. Beskriv kortfattat era behov och önskemål kring demon så att vi kan förbereda den så bra som möjligt.

Skriv in det du vill söka på:

Statistik och rapporter

Med DF RESPONS har ni stora möjligheter att ta fram statistik utifrån den information som har samlats i systemets ärenden. Förutom de inbyggda de lite enklare standardrapporterna i systemet bygger vi även anpassade statistikmallar. Dessa mallar skapar enhetliga, tydliga statistikrapporter med kundens egen logotype. Med statistikmallen blir det enklare att ta fram en sammanställd rapport som innehåller flera olika tabeller och diagram. Statistik kan tas ut på olika nivåer i organisationsstrukturen t ex på övergripande nivå eller på avdelnings- eller enhetsnivå. Mallen anpassas efter kundens önskemål. Statistiken kan tas ut i ett flertal olika filformat exempelvis Excel, PDF och Word.

Power BI

Det är även möjligt att ta ut statistik via Power BI i DF RESPONS. Power BI är en plattform från Microsoft som kan användas för att modellera och visualisera information. Fördelen med Power BI-rapporter är framförallt att de är interaktiva, vilket innebär att användaren kan klicka på olika element för att filtrera och analysera statistiken. Rapporterna är integrerade i DF RESPONS och användaren behöver inte ha en egen Power BI-licens. Innehållet i Power BI-rapporter kan också anpassas efter önskemål.

Rapporttjänst

Systemet har en rapporttjänst där statistikrapporter skapas automatiskt, antingen som excel- eller pdf-filer. Statistikrapporten skickas till den inloggade användarens e-postadress.

Det går även att schemalägga utskick av statistikrapporter till valda mottagare vid förutbestämda tidpunkter. Detta kan användas för att på ett smidigt sätt få fram kvartals-, halvårs- eller årsvisa statistikrapporter.