Modul: Personalanteckning och personalakt
Alla personalanteckningar säkert samlade
Med DF RESPONS modul Personalanteckning kan chefer och HR göra anteckningar som berör en medarbetare på ett enkelt, strukturerat och säkert sätt. Det kan handla om anteckningar från medarbetarsamtal, lönesamtal eller vid en muntlig varning. Det är även möjligt att bifoga dokument i en anteckning som exempelvis ett anställningsavtal eller ett sjukintyg.
Anteckningarna kan kategoriseras efter innehåll och därmed bli sökbara per kategori.
Exempel på kategorier är:
- Medarbetarsamtal
- Lönesamtal
- Rehabiliteringsplan
- Muntlig varning
- Skriftlig varning
- Anställningsavtal
- Frånvaro
- Sjukintyg
- Registerutdrag
- Övrigt
Allt samlat
Varje anteckning kopplas till medarbetarens personalakt. Här får medarbetarens chef får all dokumentation samlad på ett ställe.
GDPR-säkert
Och det viktigaste – dokumentation om medarbetarna förvaras helt säkert. Det är enbart medarbetarens chef har behörighet till personalakten. Om ni önskar är det även möjligt att ge behörighet till HR-/personalavdelning.
Nyckelfunktioner i DF RESPONS
Statistik och rapporter
I samtliga moduler kan ni på ett enkelt och smidigt sätt ta ut statistikrapporter som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.
Kom i gång snabbt
Det tar inte lång tid att komma igång med DF RESPONS. Eftersom systemet är flexibelt är det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.
Responsiv design
DF RESPONS anpassar sig efter skärmstorlek så det går lika bra att fylla i formulär och handlägga ärenden via mobiltelefonen som via surfplatta eller en dator.
Full kontroll
Systemet håller koll på alla ärenden så att inget faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden får handläggaren en påminnelse via e-post.
Lagkrav uppfylls
Processerna som hanteras i DF RESPONS ger ett komplett stöd för ärende- och dokumenthantering. De uppfyller de lagkrav som finns i exempelvis arbetsmiljölagen och dataskyddsförordningen (GDPR).
Spårbarhet
Systemloggen visar historik i ärendet. I ärendeloggen kan man se vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning, i enlighet med patientdatalagen.
Processtöd
Personalen som ska hantera ärenden i DF RESPONS har stöd i arbetet genom hela processen. Systemet informerar berörda per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet. Handläggaren får vägledning genom hjälptexter, information i mejl och textrutor om vad handläggaren ska göra i nästa steg.
Anpassningsmöjligheterna
Vilka frågor och svarsalternativ ska finnas i formulären? Vad ska vara obligatoriskt att fylla i? Hur ska processerna se ut? Vilken statistik ska finnas i statistikrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Går snabbt att anpassa efter kundens behov och önskemål. Både efter de behov som finns idag och de som uppstår senare. Kunden själv kan göra ändringar och bygga egna processer i systemet.