Modul: Digital trygghetsvandring
Skapa en bättre och tryggare närmiljö för medborgarna
Trygghetsvandring är en metod för att skapa en bättre och tryggare närmiljö för medborgarna. Det vanligaste sättet att genomföra en trygghetvandring är att boende i ett visst område bjuds in att göra en trygghetsvandring i närmiljön tillsammans med representanter från exempelvis kommunen, brottsförebyggande rådet och polisen.
Digital trygghetsvandring är ett komplement till den fysiska trygghetsvandringen. Det kan vara svårt att samla alla som bor i ett område vid ett specifikt tillfälle och då är det bra att även kunna erbjuda invånarna en möjlighet att lämna synpunkter på närmiljön digitalt.
Så här kan det gå till
Via ett formulär på kommunens hemsida kan invånare och besökare markera platser på en karta som de upplever som otrygga. De kan även beskriva varför de upplever platsen som otrygg. Formuläret skickas in i DF RESPONS och blir ett ärende. Alla ärenden finns samlade i systemet i en lista, och det är enkelt att ta ut statistik och kartrapporter över vilka platser som upplevs som mest otrygga.
Trygghetsvandring del av året eller hela året
Trygghetsvandringsformuläret kan ni publicera på er hemsida under en viss period, exempelvis under hösten eller vintern då det är som mörkast ute eller under en särskild kampanj som ni har i kommunen. Ni kan även välja att ha formuläret publicerat året om. Ni väljer det som passar er bäst!
Landskrona stad
I Landskrona har kommunen tillsammans med polisen genomfört digitala trygghetsvandringar sedan 2021. På landskrona.se kan du ta del av resultatet av trygghetsvandringarna.
Kävlinge kommun
Kävlinge kommun har ambition om att tillsammans med samverkansparter genomföra både digitala och fysiska trygghetsvandringar för att få underlag till det kontinuerliga trygghetsskapande arbetet. På kavlinge.se kan du ta del av resultatet av trygghetsvandringarna.
Nyckelfunktioner i DF RESPONS
Statistik och rapporter
I samtliga moduler kan ni på ett enkelt och smidigt sätt ta ut statistikrapporter som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.
Kom i gång snabbt
Det tar inte lång tid att komma igång med DF RESPONS. Eftersom systemet är flexibelt är det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.
Responsiv design
DF RESPONS anpassar sig efter skärmstorlek så det går lika bra att fylla i formulär och handlägga ärenden via mobiltelefonen som via surfplatta eller en dator.
Full kontroll
Systemet håller koll på alla ärenden så att inget faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden får handläggaren en påminnelse via e-post.
Lagkrav uppfylls
Processerna som hanteras i DF RESPONS ger ett komplett stöd för ärende- och dokumenthantering. DF RESPONS uppfyller de lagkrav som finns gällande diarieföring i offentlighets- och sekretesslagen (OSL) samt hantering av personuppgifter i dataskyddsförordningen (GDPR).
Spårbarhet
Systemloggen visar historik i ärendet. I ärendeloggen kan man se vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning, i enlighet med patientdatalagen.
Processtöd
Personalen som ska hantera ärenden i DF RESPONS har stöd i arbetet genom hela processen. Systemet informerar berörda per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet. Handläggaren får vägledning genom hjälptexter, information i mejl och textrutor om vad handläggaren ska göra i nästa steg.
Anpassningsmöjligheterna
Vilka frågor och svarsalternativ ska finnas i formulären? Vad ska vara obligatoriskt att fylla i? Hur ska processerna se ut? Vilken statistik ska finnas i statistikrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Går snabbt att anpassa efter kundens behov och önskemål. Både efter de behov som finns idag och de som uppstår senare. Kunden själv kan göra ändringar och bygga egna processer i systemet.
Bygg ditt eget verksamhetssystem
DF RESPONS är byggt i moduler som går att använda var för sig eller tillsammans som en helhet. Allt för att ni ska kunna skapa ett system utifrån era förutsättningar.