Verksamhetsområde: Vård, omsorg & socialtjänst
Kvalitet i fokus
Hälso- och sjukvårdslagen, Socialtjänstlagen och Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade innehåller bestämmelser som innebär att kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras. En del av det systematiska kvalitetsarbetet är ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål och synpunkter. En annan del handlar om att rapportera, utreda och följa upp avvikelser och risker som inträffar i verksamheten.
DF RESPONS hjälper er att arbeta strukturerat och säkert med dokumentation, utredning, analys, åtgärder och uppföljning av såväl klagomål som avvikelser och risker. Med hjälp av vår statistikfunktion kan ni snabbt och smidigt få fram statistik som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.
Våra moduler för vård, omsorg & socialtjänst:
Flex- eller bassystem
Vi erbjuder två olika typer av system för vård och omsorg, flex och bas. DF RESPONS är flexsystemet som är flexibelt och anpassningsbart i alla delar, medan bassystemet består av standardmoduler som ser likadana ut hos alla kunder. Bassystemet för vård och omsorg heter Omsorg Bas.
Nyckelfunktioner i DF RESPONS
Statistik och rapporter
I samtliga moduler kan ni på ett enkelt och smidigt sätt ta ut statistikrapporter som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.
Kom i gång snabbt
Det tar inte lång tid att komma igång med DF RESPONS. Eftersom systemet är flexibelt är det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.
Responsiv design
DF RESPONS anpassar sig efter skärmstorlek så det går lika bra att fylla i formulär och handlägga ärenden via mobiltelefonen som via surfplatta eller en dator.
Full kontroll
Systemet håller koll på alla ärenden så att inget faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden får handläggaren en påminnelse via e-post.
Lagkrav uppfylls
Processerna som hanteras i DF RESPONS ger ett komplett stöd för ärende- och dokumenthantering. De följer de krav som ställs i SOSFS 2011:9, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, och dataskyddsförordningen (GDPR).
Spårbarhet
Systemloggen visar historik i ärendet. I ärendeloggen kan man se vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning, i enlighet med patientdatalagen.
Processtöd
Personalen som ska hantera ärenden i DF RESPONS har stöd i arbetet genom hela processen. Systemet informerar berörda per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet. Handläggaren får vägledning genom hjälptexter, information i mejl och textrutor om vad handläggaren ska göra i nästa steg.
Anpassningsmöjligheterna
Vilka frågor och svarsalternativ ska finnas i formulären? Vad ska vara obligatoriskt att fylla i? Hur ska processerna se ut? Vilken statistik ska finnas i statistikrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Går snabbt att anpassa efter kundens behov och önskemål. Både efter de behov som finns idag och de som uppstår senare. Kunden själv kan göra ändringar och bygga egna processer i systemet.
Så här använder våra kunder
Kungsbacka kommun utvecklar utredningsprocessen för avvikelser
Kungsbacka kommun har jobbat i DF RESPONS avvikelsemodul sedan 2019. Ulrika Ström arbetar som medicinskt ansvarig för rehabiliteringen i kommunen. Hon ansvarar bland annat för att utveckla och förbättra utredningsprocessen för avvikelser samt att ta fram och analysera statistik. Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Ulrika om vilken nytta hon och övrig personal i verksamheten har haft av DF RESPONS i detta arbete.