Digital elevakt/barnakt

Säker hantering av barn- och elevdokumentation

I elevens digitala akt samlar ni alla ärenden som är kopplade till eleven. Det kan vara ett en utredning om behov av särskilt stöd, ett åtgärdsprogram, en anteckning från ett samtal med elev och vårdnadshavare, ett dokument eller ett beslut som berör eleven. Den digitala akten är den sammanhållande modulen för alla ärenden som ni skapar i övriga moduler. Varje ärende, oavsett om det gäller kränkande behandling, ett olycksfall, ett åtgärdsprogram eller ett beslut om tilläggsbelopp, kopplar ni till elevens digitala akt. För förskolorna gäller motsvarande. Här kallar vi akten för digital barnakt.

Digital elevakt - hur gör den skillnad i ert arbete?

Samlad och enhetlig dokumentation

Med DF RESPONS digitala elevakt får ni all dokumentation om barn och elever samlad på ett ställe. Det gör det enklare för personalen att administrera och följa upp ärenden. När alla skolor och förskolor använder samma rutiner för barn- och elevdokumentation skapas enhetlighet och effektivitet i hela organisationen. Samtliga dokument och handlingar som skapas i ärendena i DF RESPONS är utformade efter er grafiska profil.

Ökad rättssäkerhet och kontroll

Genom DF RESPONS avancerade rättighetssystem kan ni styra exakt vilka personer och professioner som får tillgång till den digitala elevakten. Det ger en tryggare hantering av elevinformation och stärker rättssäkerheten för barn och elever.

Uppfyller lagkrav och skyddar känslig information

DF RESPONS gör det enkelt att uppfylla kraven i skollagen, GDPR, offentlighets- och sekretesslagen samt arkivlagen. Systemet säkerställer att all information hanteras enligt gällande lagar och med högsta säkerhetsnivå.

Komplement till journalsystem

Den digitala elevakten i DF RESPONS fungerar som ett komplement till befintliga journalsystem för elevhälsan, såsom PMO eller Prorenata.

Nyckelfunktioner i DF RESPONS

Statistik och rapporter

I samtliga moduler kan ni på ett enkelt och smidigt sätt ta ut statistikrapporter som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.

Kom i gång snabbt

Det tar inte lång tid att komma igång med DF RESPONS. Eftersom systemet är flexibelt är det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.

Responsiv design

DF RESPONS anpassar sig efter skärmstorlek så det går lika bra att fylla i formulär och handlägga ärenden via mobiltelefonen som via surfplatta eller en dator.

Full kontroll

Systemet håller koll på alla ärenden så att inget faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden får handläggaren en påminnelse via e-post.

Lagkrav uppfylls

Processerna som hanteras i DF RESPONS ger ett komplett stöd för ärende- och dokumenthantering. De uppfyller de lagkrav som finns i exempelvis skollagen och dataskyddsförordningen (GDPR).

Spårbarhet

Systemloggen visar historik i ärendet. I ärendeloggen kan man se vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning, i enlighet med patientdatalagen.

Processtöd

Personalen som ska hantera ärenden i DF RESPONS har stöd i arbetet genom hela processen. Systemet informerar berörda per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet. Handläggaren får vägledning genom hjälptexter, information i mejl och textrutor om vad handläggaren ska göra i nästa steg.

Anpassningsmöjligheterna

Vilka frågor och svarsalternativ ska finnas i formulären? Vad ska vara obligatoriskt att fylla i? Hur ska processerna se ut? Vilken statistik ska finnas i statistikrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Går snabbt att anpassa efter kundens behov och önskemål. Både efter de behov som finns idag och de som uppstår senare. Kunden själv kan göra ändringar och bygga egna processer i systemet.

Bygg ditt eget verksamhetssystem

DF RESPONS är byggt i moduler som går att använda var för sig eller tillsammans som en helhet. Allt för att ni ska kunna skapa ett system utifrån era förutsättningar.

i fokus

Digital barn/elevakt

Den digitala barn/elevaktsmodulen är den sammanhållande modulen som ingår i systemet oavsett vilka moduler ni beställer.

Fler moduler för Skola, förskola och elevhälsa:

Flex- eller bassystem

Vi erbjuder två olika typer av system för skola och förskola, flex och bas. DF RESPONS är flexsystemet som är flexibelt och anpassningsbart i alla delar, medan bassystemet består av standardmoduler som ser likadana ut hos alla kunder. Bassystemet för skola och förskola heter Skola Bas.

BAS

FLEX

Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet och kompetens!

0

år i branschen

0

kunder

medarbetare

0 / 5.0

kundnöjdhet

Statistik och rapporter

Med DF RESPONS har ni stora möjligheter att ta fram statistik utifrån den information som har samlats i systemets ärenden. Förutom de inbyggda de lite enklare standardrapporterna i systemet bygger vi även anpassade statistikmallar. Dessa mallar skapar enhetliga, tydliga statistikrapporter med kundens egen logotype. Med statistikmallen blir det enklare att ta fram en sammanställd rapport som innehåller flera olika tabeller och diagram. Statistik kan tas ut på olika nivåer i organisationsstrukturen t ex på övergripande nivå eller på avdelnings- eller enhetsnivå. Mallen anpassas efter kundens önskemål. Statistiken kan tas ut i ett flertal olika filformat exempelvis Excel, PDF och Word.

Power BI

Det är även möjligt att ta ut statistik via Power BI i DF RESPONS. Power BI är en plattform från Microsoft som kan användas för att modellera och visualisera information. Fördelen med Power BI-rapporter är framförallt att de är interaktiva, vilket innebär att användaren kan klicka på olika element för att filtrera och analysera statistiken. Rapporterna är integrerade i DF RESPONS och användaren behöver inte ha en egen Power BI-licens. Innehållet i Power BI-rapporter kan också anpassas efter önskemål.

Rapporttjänst

Systemet har en rapporttjänst där statistikrapporter skapas automatiskt, antingen som excel- eller pdf-filer. Statistikrapporten skickas till den inloggade användarens e-postadress.

Det går även att schemalägga utskick av statistikrapporter till valda mottagare vid förutbestämda tidpunkter. Detta kan användas för att på ett smidigt sätt få fram kvartals-, halvårs- eller årsvisa statistikrapporter.

Boka demo

Fyll i formuläret nedan. Beskriv kortfattat era behov och önskemål kring demon så att vi kan förbereda den så bra som möjligt.

Skriv in det du vill söka på: