Verksamhetsområde: Skola, förskola & elevhälsa
Minskad administration
– mer tid till barn och elever
För dig som arbetar inom skola, förskola och elevhälsa levererar vi ett digitalt system som underlättar dokumentation, utredning och uppföljning av ärenden som berör barn och elever.
Med DF RESPONS moduler för Skola & förskola får du som är rektor, pedagog eller elevhälsopersonal ett digitalt stöd i arbetet som både effektiviserar processer och minskar din administrativa tid.
Våra moduler för Skola, förskola och elevhälsa:
Flex- eller bassystem
Vi erbjuder två olika typer av system för skola och förskola, flex och bas. DF RESPONS är flexsystemet som är flexibelt och anpassningsbart i alla delar, medan bassystemet består av standardmoduler som ser likadana ut hos alla kunder. Bassystemet för skola och förskola heter Skola Bas.
BAS
FLEX
Nyckelfunktioner i DF RESPONS
Statistik och rapporter
I samtliga moduler kan ni på ett enkelt och smidigt sätt ta ut statistikrapporter som ni kan använda som underlag i ert förbättringsarbete.
Kom i gång snabbt
Det tar inte lång tid att komma igång med DF RESPONS. Eftersom systemet är flexibelt är det enkelt att på ett mycket snabbt sätt anpassa innehållet efter era önskemål och processer.
Responsiv design
DF RESPONS anpassar sig efter skärmstorlek så det går lika bra att fylla i formulär och handlägga ärenden via mobiltelefonen som via surfplatta eller en dator.
Full kontroll
Systemet håller koll på alla ärenden så att inget faller mellan stolarna. Skulle ett ärende dra ut på tiden får handläggaren en påminnelse via e-post.
Lagkrav uppfylls
Processerna som hanteras i DF RESPONS ger ett komplett stöd för ärende- och dokumenthantering. De uppfyller de lagkrav som finns i exempelvis skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och dataskyddsförordningen (GDPR).
Spårbarhet
Systemloggen visar historik i ärendet. I ärendeloggen kan man se vem som öppnat och tagit del av ett ärende, vilket ger underlag för loggranskning, i enlighet med patientdatalagen.
Processtöd
Personalen som ska hantera ärenden i DF RESPONS har stöd i arbetet genom hela processen. Systemet informerar berörda per e-post när det är dags att utföra aktiviteter i systemet. Handläggaren får vägledning genom hjälptexter, information i mejl och textrutor om vad handläggaren ska göra i nästa steg.
Anpassningsmöjligheterna
Vilka frågor och svarsalternativ ska finnas i formulären? Vad ska vara obligatoriskt att fylla i? Hur ska processerna se ut? Vilken statistik ska finnas i statistikrapporterna? Ni bestämmer, vi bygger! Går snabbt att anpassa efter kundens behov och önskemål. Både efter de behov som finns idag och de som uppstår senare. Kunden själv kan göra ändringar och bygga egna processer i systemet.
Så här använder våra kunder
Utveckling av systemstöd för elevnära processer i Skövde kommun
Skövde kommun har jobbat i DF RESPONS sedan 2020. Anna-Karin Gustavsson hade då rollen som digitaliseringsstrateg – numera verksamhetsutvecklare – och fick uppdraget att projektleda arbetet med införandet av DF RESPONS i verksamheterna. Först prioriterades processerna för kränkningar och frånvaro samt tilläggsbelopp där kommunen helt saknade systemstöd. Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Anna-Karin om Skövdes digitaliseringsresa, samt om vilken nytta hon och övrig personal i verksamheten har haft av DF RESPONS i arbetet.