Ansökan om modersmålsundervisning
Modersmålsundervisning ger elever med ett annat modersmål än svenska möjlighet att läsa sitt modersmål som ett ämne i skolan. I modulen Ansökan om modersmålsundervisning kan ni hantera ansökan, handläggning och beslut om modersmålsundervisning. Det finns även möjlighet att hantera uppsägning av modersmålsundervisningen i systemet.
Modulen Ansökan om modersmål fungerar både för grundskolan och gymnasieskolan.
I grundskolan är det är vårdnadshavaren som ansöker om modersmålsundervisning för sitt barn. I gymnasieskolan kan eleven själv ansöka om modersmålsundervisning. Både i grundskolan och gymnasieskolan är det skolans rektor som fattar beslut om modersmålsundervisning för elever.
Så här funkar det
Här ger vi ett exempel på hur processen kan fungera i DF RESPONS. Med systemets flexmodul kan vi snabbt och enkelt anpassa processen efter era behov och önskemål.
Vårdnadshavare/elev ansöker om modersmålsundervisning via ett formulär på er hemsida.
Handläggare för modersmålsundervisningen tar emot ansökan och anger om undervisning kan erbjudas eller ej i det önskade språket.
Rektor meddelas via mejl av systemet och fattar beslut om modersmålsundervisning för eleven. En handling av beslutet skapas automatiskt i systemet.
Handläggare får återkoppling från systemet när beslutet har fattats och delger beslutet till vårdnadshavarna.